fbpx

רות שפנדאו פסיכולוגית קלינית

החיים מזמנים לנו אירועים רבים, חלקם משמחים וחלקם פחות… מה שבטוח, כל אירוע כזה מצריך מאיתנו השקעת משאבים רגשיים להכיל ולהתמודד עם האירוע. כאשר אנו מגיעים לנקודה בה אנו חשים שמיצינו את המשאבים שלנו, או ש"מתחנו אותם עד הקצה", זו למעשה ההגדרה המפושטת ל"מצב משבר".

מה ההגדרה של מצב משבר?

לאור זאת שההתמודדות עם מה שנתפס כמשבר תלויה ביכולות ובמשאבים האישיים שלנו, חשוב להדגיש כי ההגדרה למצבי משבר הינה סובייקטיבית לחלוטין. ההתייחסות למצב משבר היא קושי משמעותי בהתמודדות הנובע מנסיבות פנימיות (כגון דיכאון, חרדה וכו') או חיצוניות (למשל פטירה של אדם קרוב, לידה או אפילו העתקת מקום מגורים). כך או כך, משבר מתקשר תמיד עם שינוי במצב קיים או מוכר.
אבחון פסיכולוגי

משבר עשוי להתעורר בכל סיטואציה בה חווה הפרט היעדר או חוסר איזון בין המשאבים וכוחות ההתמודדות לעומת מידת הלחץ הנגרם מהאירוע.

מצבי משבר מאופיינים בראש וראשונה בפגיעה בתפקוד בכל מישורי החיים: חיי משפחה, מטלות בית, משימות בעבודה, ניתוק קשרים (משפחתיים וחברתיים), שינויים בהרגלים לרבות הימנעות מפעולות אהובות (כגון עיסוק בספורט או תחביב אחר), הפרעות שינה ואכילה, מחשבות טורדניות ועוד.

אבחון פסיכולוגי וטיפול במצבי משבר

הטיפול במצבי משבר ניתן בשני מישורים: ראשית, הטיפול מתמקד במתן מענה מיידי, נקודתי לאירוע. זה יכול להגיע בצורת אוזן קשבת, עזרה במידע, סיוע במציאת פתרון ו/או הנגשה לשירותים נצרכים ועוד. הדגש בשלב הטיפול המיידי יהיה על מתן כלים וסיוע כאלו שיאפשרו למטופל להמשיך בחייו ולחזור לתפקוד נורמטיבי ותקין, גם אם יבחר שלא לפנות לעזרה מקצועית ארוכת טווח. במישור השני, לאחר שהושג המענה וניתנו הכלים להתמודדות עם המשבר הנוכחי, תכנית הטיפול תכלול הקניית כלים ומיומנויות לטווח הארוך. כאלו שישמשו את המטופל גם באירועים עתידיים העשויים להתרחש, בעיקר במטרה לחזק ולעורר מחדש במטופל את האמונה בחוזקו וביכולת ההתמודדות שלו.

אם חוויתם מצב משבר או חשים חסרי אונים נוכח אירוע שפקד את חייכם, אל תישארו עם זה לבד!

משבר הוא אינו גזירת גורל שאתם צריכים להשלים עמה. באבחון פסיכולוגי משותף נתאים יחד את אופן הטיפול הייחודי עבורכם, נסקור יחדיו את ניסיון חייכם ונדייק את הכלים שברשותכם להתמודדות עם המצב, בהתבסס על החוויות האישיות שלכם כתשתית להתמודדות וצמיחה, ולהשבת האיזון.

ייחודיות הגישה הטיפולית שלנו בטיפול במצבי משבר

הגישה בטיפול היא שיש תכלית לארועים הפוקדים את חיינו. כל אירוע וכל משבר, מטרתו לחזק את מהותנו ולספק בידנו כלים להתמודדות עם המצב ועם העתיד לבוא. משבר אליו נקלענו, יש בו כדי לחזק ולפתח אותנו. כאשר מטפלים לאדם המצוי במשבר, המטרה היא להביא אותו למצב בו יוכל לראות כי אין דבר שלא יוכל להתמודד עימו.

המציאות היא שיקוף של העולם הפנימי, וככול שהעולם הפנימי משתנה, כך גם העולם החיצוני.

בהמשך, נשאף לאפשר למטופל לראות בכל משבר בחיים כקרש קפיצה להתפתחות. כהזדמנות לפרוץ את הגבולות שמצמצמים אותנו ולגלות את כוחות הנפש החבויים בו.
אם חוויתם מצב משבר או חשים חסרי אונים נוכח אירוע שפקד את חייכם, אל תישארו עם זה לבד! משבר הוא אינו גזירת גורל שאתם צריכים להשלים עמה. באבחון משותף נתאים יחד את אופן הטיפול הייחודי עבורכם, נסקור יחדיו את ניסיון חייכם ונדייק את הכלים שברשותכם להתמודדות עם המצב, בהתבסס על החוויות האישיות שלכם כתשתית להתמודדות וצמיחה, ולהשבת האיזון.

כן פותרים בדיבורים!
בשיחה חינם

 

צור קשר

אתם יכולים גם לכתוב לנו! אנחנו חוזרים מיד. נסו אותנו. 

    מגזין בריאות לנפש

    כן פותרים בדיבורים!
    בשיחה חינם

     

    Scroll Up
    שינוי גודל גופנים